- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Relationship : Menghargai

Kalau ya pun ucaplah TERIMA KASIH. Dua perkataan ni susah sangatkah mahu diungkap?

Mungkin orang kata sebab ego dia jarang ucap terima kasih untuk perkara-perkara yang kecil. Ego? what the hell la..pergi matilah dengan ego yang over kalau setakat ucapan terima kasih pada cashier di kaunter pun berat mulut mau ucap..

"Tidak payah berterima kasih, memang tugas dia. Dia dibayar gaji pun." < Ada jenis orang aku kenal macam ni. Fikiran dia advance macam-macam hebat but good attitude dia kurang. Terus aku pandang dia tidak hebat.

Put yourself in this situation; after you done something for a person even u done it dengan hati yang berbelah bagi (paksa rela buat), then the person in the end say thanks with a smile. what do you feel? sangat berharga? smile and thanks can make your heart cold for some time. Apatah lagi kalau buat dengan sedaya upaya dengan stress dan letih menyiapkan. I am not showing the attitude of tamakkan penghargaan dalam setiap tugas sampai keihklasan itu hilang. Just to show it is the heart nature..fitrah hati manusia. Kita buat kerja dengan ikhlas, sungguh-sungguh..dan ucapan terima kasih itu sebenarnya adalah mangkin untuk lebih ikhlas dan sungguh-sungguh.

So kalau kau di pihak yang memberi tugas pada seseorang yang rasa terpaksa untuk buat atau memang tugas dia perlu buat, jangan lupa itu perkataan terima kasih. Budayakanlah dalam diri.

Aku suka tengok my boss cakap terima kasih pada kakak cleaner selepas dia siap bersihkan pejabat. Kakak tu sudah penat tapi boleh tersenyum manis sebelum meninggalkan pejabat.

Sama juga seperti mak. Kenapa kita perlu mengucapkan terima kasih pada mak? sedangkan memang tanggungjawab mak untuk didik asuh kita sebagai anak dia..

Terima kasih mudah diucap, sangat bermakna dan kesannya besar.

2 comments: