- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Tanggungjawab Menulis

"Suka aku lah mau tulis style macam mana, ayat macam mana kan? sudah blog aku, kau peduli apa? Asal aku tidak membuat fitnah atau menyentuh sensitiviti mana-mana pihak dan mengundang saman sudahlah."

"Aku menulis untuk lepaskan gian/berkongsi fikiran/saja-saja isi masa.."

Hah itulah ayat-ayat kepuasan namanya. Ayat-ayat untuk kaum "ada aku kesah?".

Macam entri-entri aku sebelum ini, 'sembarang' orang bilang.

Tapi itu dulu. Sekarang ini mari kita kembalikan keskemaan. Skema yang tersusun, ada peraturan supaya kita sendiri tahu apa itu tanggungjawab.

Tanggungjawab yang aku maksudkan adalah tanggungjawab sebagai seorang penulis blog siar (published blog) kepada pembaca.

Tidak bermakna kita ikut peraturan kita tidak bebas dan kepuasan tidak diperoleh. Sebagai seorang penulis awal mungkin kau rasa peraturan-peraturan ni leceh, tapi percayalah bila lama kau berada dalam dunia bahan bacaan ini kau sendiri akan rasa peraturan penulisan itu penting. Kepentingan itu wujud bila kau rasa bertanggungjawab terhadap penulisan yang kau buat.

Itu kalau kau penulis blog atau laman yang dibuat untuk disiar saja. Kalau blog peribadi (private) yang dihadkan untuk bacaan umum, kau menulislah suka hati, tiada orang peduli.

Ok ini contoh, aku gogle search untuk perkataan "Rebiu Transformer 3", ada beberapa blog yang buat rebiu (review) untuk filem ini. Ada yang menulisnya dengan kemas, ada yang tulis dengan ayat suka hati dia siap ada bahasa kanak-kanak gagal BM yang suka tulis 'yew', 'kew', 'sayeww', tax sukeww..kalau Sabahan pulak suka tukar 'bah' jadi 'va' atau 'vha' dan lagi boleh jadi 'wa'. Apa susah tulis saja 'bah' bah. Ayooo..banyak pening mau baca woh. Automatik terus cursor aku tekan 'close' window page blog yang menulis dengan bahasa tidak betul. Blog yang senang baca jadi pilihan. Aku akan baca bahan yang minimakan penggunaan bahasa slanga.

Sekali lagi, menulis ikut peraturan tidak bermaksud penulisan itu terbatas. Aku pun menulis juga, jadi aku faham..orang yang menulis paling pantang disekat-sekat. Idea titu tidak pernah disekat. Cuma bahasa penyampaian itu kalau mahu dibaca oleh orang lain buatlah yang kemas.

Penulisan yang seronok adalah menulis dengan idea yang bebas, mengikut landasan penggunaan bahasa yang betul.

Buat campur-campur ni boleh, tapi biar cantik dipandang dan 'sedap dihadam'.  Macam rojak, mesti mahu buat rojak yang boleh dimakan. Kalau main hentam buat, itu tu bukan rojak..itu sampah.

Memang orang suka baca bahan bacaan yang penyampaiannya santai. Sesantai-santai mana pun jagalah bahasa.

Lebih lagi kalau mahu buat isi blog yang ilmiah. Lebih skema apabila buat satu entri, menulis dalam Bahasa Melayu, buat keseluruhan entri dalam Bahasa Melayu. Kalau English, satu entri tu biar semua dalam English. Boleh buat campuran dua atau tiga bahasa dalam 1 entri tapi biarlah ikut etika. Letakkan pengikat kata "" atau italickan pada perkataan bahasa asing. 

:)

2 comments:

  1. heheeee ct... sy menulis bukan ikut bahasa hehhehe.. ikut hati jak... tapi ada masa mahu perbaiki lagi .. ya lakan mana tahu orang mahu baca... lain kali boleh jadi editor plak di mana2 majalah ka.. atau mana2 movie heheh angan2....

    ReplyDelete
  2. sa mo baca ba blog ko sebab cerita pengalaman ko best jugak. dari angan2 itu cita2 fie.

    ReplyDelete