- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Tuisyen

Semalam kelas Sains PMR. Sepatutnya bab yang perlu aku khatamkan murid-murid aku adalah bab tingkatan 2; Water & Solution. Sebelum tu ada sedikitlah ulangkaji pasal evaporation process minggu lepas punya. Ya lah takut diorang lupa pulak, sia-sia aku ajar minggu lepas kalau lupa. Kemudian masuk terus subtopik Solubility, sampai ke reaction acid<->alkali. Kalau ajar ikut buku rujukan atau teks, memang sedikit saja penerangan. Aku mahu mengajar ikut silibus diorang tapi macam terlalu ringkas. Terutama pasal equation2 chemical reaction ringkas tu. Bila aku tanya murid bab yang tu,  diorang cakap 'faham', dan diorang angguk2. Bila aku tanya kenapa equation tu boleh jadi macam tu, diorang punya kening kerut-kerut sedangkan sudah belajar di dalam kelas harian. Terpaksa aku tunjuk sedikit pembelajaran di luar silibus. Tentang pengenalan apa itu ion, cas dan macam mana boleh membentuk persamaan apabila bertindakbalas (bab asas kimia tingkatan 4).  Bila diorang nampak semua ini dengan cepat diorang catch-up itu topik acid-alkali. Sama juga macam tajuk Elektrolisis sebelum ini kalau ikut buku main hafal boleh lah. Dalam buku memang ringkas, sekadar tunjuk apa itu elektrolisisi ; process lisiskan H dan O daripada H2O. Ditunjuk dalam buku tentang ion-ion bergerak ke katod dan anod, seperti disuruh hafal penerangannya sedangkan diorang tidak kenal ion dan cas atom.

Kalau murid belajar main hafal macam ni, ambil masa lama lepas tu kepala diorang pun berputar sebab banyak yang mahu dihafalkan. Lagi, itu ilmu nda akan tahan, sebab lepas waktu exam dia muntah semua dan tiada yang dia 'hadam' dalam kepala dia. (errr...)
Mungkin sebab itulah tuisyen itu perlu untuk mengajar sesuatu yang tidak diajar di dalam kelas harian di sekolah kan..

------------------

Sketsa tambahan di kelas Sains :

Tutor : Siapa orang pertama naik ke bulan?
Murid : Saya tau cikgu, Neil Amstrong.
Tutor : Pandai! kamu sudah belajar sains darjah 6 kan?
Murid : Tidak..saya tengok Transformer 3 kelmarin.
Tutor : ?*$#&!%^$??

terpaksa cerita wayang dulu 5 minit untuk tarik minat murid, baru mula kelas...



No comments:

Post a Comment