- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Cek sebelum post/share


Mungkin ramai tidak endahkannya.

"Cek sebelum post/share."

Ok, saya bercakap tentang informasi. Yang kita peroleh daripada ruang internet samada memalui facebook, twitter atau blog yang kita follow. (kecuali akbar, majalah, official web, jurnal, tesis,) 

Pertama sekali, sejauh mana kita meletakkan rasa kepercayaan kepada sumber bacaan di internet ini? Adakah lepas baca terus bertindak untuk klik share? Atau adakah kita membuat sedikit searching info berkenaan sebelum berfikir untuk berkongsi dengan orang lain?  

Saya sejak dulu lagi tidak boleh menerima bulat-bulat apa yang dishare oleh rakan-rakan di blog dan di facebook. Sebab internet ni lebih banyak rumors, hoax, gossip berbanding fakta.

Sebagai contoh facebook. Kita baca, kita 'like' kemudian kita 'share'. Ramai buat begitu kan? Ada satu tabiat orang kita di internet ni, terlalu exited untuk kongsi di 'wall' facebook masing-masing info yang dikongsi oleh orang lain. Kalau bloggers pula exited untuk berebut siapa post entri paling cepat berkenaan info berkenaan untuk dapat rating viewers ramai.

Asal baca saja info agama, atau info kesihatan, ajaran2 kebaikan, petua2, terus saja dikongsi. Memang info-info tersebut nampak bermanfaat tapi ada yang perlu dititikberatkan. Iaitu kebenararan info berkenaan dan sumbernya, itu tidak harus diabaikan.
   
Ramai tidak suka searching sumber dan kesahihan informasi yang dibaca. Mungkin alasannya malas, leceh, atau memang anda jenis naïf percaya bulat-bulat? Tahukah risiko tidak buat searching sumber ini?

Satu, menanggung dosa kalau informasi itu tidak betul.

Kedua, mengundang saman jika ianya berkaitan individu atau pertubuhan tertentu.

So?

Bukan susah pun sebenarnya untuk menguatkan kesahihah bahan yang kita baca, info berkenaan kan biasanya ada link ke link sampailah ke akar sumbernya (orang pertama post/original post). Rujuk saja di situ. Kalau individu yang pertama post itu memang ustad/doktor/pakar kesihatan/pakar bidang2 tertentu, maka info kita andaikan sebagai berkualiti dan keraguan diabaikan. Kalau individu yang post info itu pun orang yang biasa membaca bahan-bahan internet, haaa.. itu susah.  Jadi apa perlu dibuat?

Apa guna enjin carian goggle tu? Taip saja sumber yang diletakkan pada info tersebut di enjin gogle.  Cek kewujudan sumber dan kualitinya sekali. Kalau tidak wujud, maka info itu sudah diragui kan? Hendak percaya atau tidak itu satu hal, hendak share atau tidak pun satu hal kan? Jawabnya, baik jangan share. Sebab sudah diragui.

Pesan saya, kongsilah sesuatu yang bermanfaat dan benar-benar belaka ilmu/beritanya.


How you feel when u already share the info, but later you find the info was hoax?  
don’t tell me…

So I repeat,  "Cek sebelum post/share."







No comments:

Post a Comment