- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Saya ke Keningau dan Tenom

Usai saja minggu peperiksaan, saya dan kakak pergi ke Keningau dan Tenom. Ok, sekian terima kasih.

...

..

.

























Ha.. itudiaaaaaa.. Entri pendek sependeknya! *sambil garu tapak kaki. Ishkk3.. malasnya kau mahu menaip *Ya, mood malas.

Okehlah.. malas hendak cerita apa yang dibuat sepanjang ke Keningau dan Tenom, nanti nda cukup space sebab banyak nanti yang dibebel. Maka dengan itu, saya matikan mood membebel di subuh hari ini. Baik dikongsikan pesanan saja.

Apakah? eh eh..


*menggeliat jap regangkan lengan dan tengkuk.. 


adoii.. kruk kruk kruk kriukk bunyi tulang temulang.. 

Ok sambung,

Kepada sesiapa yang belum pernah melalui jalan KK- Keningau melalui Kimanis (ulang sekali lagi, yang belum pernah), kalau hendak menggunakan jalan ini pesan saya berhati-hatilah (serius ni.. berhati2lah!). Pastikan anda 'terer' bermain gear, cluth dan break pada keadaan dan waktu yang sepatutnya. Kalau pakai tekan clutch saja di bukit yang panjang ni silap-silap clutch rosak. Kalau pakai break saja pun boleh panas kalau tak pandai. Lagi, janganlah cari pasal guna kereta yang tidak kuat naik bukit. Jelas? Ok? =D

Sedikit gambar jalan Kimanis;



Kelebihan Jalan KK - Kimanis - Keningau berbanding jalan KK-Tambunan-Keningau.
1. Kurang kenderaan. 2. Mengambil masa lebih cepat.



Naik bukit berkabus, turun bukit pun berkabus. 



Cerun bukit dalam 10% - 19%. Jadi waktu turun bukit kena rendahkan gear sebab sungguh cerun dan berselekoh.

Inilah tempat yang kami berani berhenti sekejap ambil gambar. Sebab tempat ni ada rumah dan ada orang. Selain tempat ni, sepanjang jalan pergunungan itu kiri kanan hutan gunung saja tiada penempatan. Takut rasanya hendak berhenti di sana sini untuk mengambil gambar, nanti kena culik orang-utan sia-sialah hidup. 




dengan kuasa bulan... jeng jeng.. tiba-tiba ada sailormoon sesat..

Walaupun mencabar dengan struktur jalan, kabus dan suasana sunyi, udara di atas Banjaran Crocker ni sungguh nyaman. No asap-asap macam di KK tu.
Pemandangan? Subahanallah... indah nian.


Last but not least, jika perjalanan anda hanya terdiri daripada perempuan, maka sila gandakan 'berhati-hati 'anda. Hehe.  

* * * *


 Sudah beberapa purnama tidak bersua mesra dengan mereka. Dengan merempuh (amboiii over nya perkataan) perjalanan ke Keningau, rindu si makcik berdua pun terlerai pada si kecik si kecik. 
aahh.. waktu ni pulak rindu tu datang balik. Kalaulah Keningau tu dekat hari-hari pi sana :( 



:: Ayat Aiman untuk Makcik Eni nya, "Auntie, zombie gumuk cannot die!"  

sungguh... bertuah punya anak buah! 


Assalamualaikum.. 






No comments:

Post a Comment