- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Petua : Ubati cirit birit cara tradisi.

Kau cirit biritkah? Pil chi-kit teck aun kan ada..

Zaman serba serbi ni ubat klinikal di farmasi pun memang berlambak.

Saya pun bukan mau cerita pasal synthetic medicine..tapi saya mahu kongsi cara tradisional ubati cirit birit yang mak saya ajar dulu. Rasanya belum ramai tahu cara ni.
  • Ambil segenggam beras dan basuh beras tersebut. 
  • Letakkan beras di dalam kuali tanpa minyak, dan goreng sampai sedikit kehitaman (kira ada hangus sikit-sikitlah). 
  • Masukkan beras hangus tadi ke dalam gelas dan isikan dengan air minum. 
  • Kacau di dalam gelas tu macam buat kopi.                                                                                         
Silalah minum macam minum kopi..hah hah. Itu hampas beras dekat bawah gelas pun kalau mau kunyah digalakkan sangat..macam makan tahi kopi. Memanglah pahit. Tapi mujarab. Mujarab untuk saya dan adik beradik yang lain. Terima kasih mak! kredit jugalah untuk mak saya.

Saya tidak tahu apa chemical dalam beras itu yang bertindakbalas membuatkan cirit birit hilang. Btw, yakin dan percaya sajalah kuasa Tuhan, bukan pada kuasa beras hangus tu. So, saya cadangkan anda bacalah selawat sebelum minum dengan niat untuk sembuh..insyaAllah dengan izinNya.

------

Satu lagi petua daripada my lovely friend (Honey Sweet), time ni memang saya cirit birit sedikit ni di opis. Honey cadangkan minum kopi pahit tanpa gula. Saya ke pantri tapi tiada kopi, habis stokkk..neskepe adalah tapi yang packet tu bukan pahit. So, tidak dapat untuk mencuba. Nasib ini perut pulih sediakala selepas lebih 5 kali ke toilet.


p/s : Kalau cirit birit yang luar biasa dinasihatkan terus jumpa doktor.

2 comments:

  1. dulu kalau saya kena cirit birit... saya pigi ambil itu pucuk daun jambu batu... atau jambu batu jenis kecik tu.. kami panggil biabas... cuci dengan air... makan dengan garam saja.... syukur la cara ni mujarab bagi saya.. tak tau la kalau dengan orang lain... heee

    ReplyDelete
  2. bagus fie..betul tu. ada juga orang cakap macam tu. thanks for sharing..

    ReplyDelete