- kLIk - kLIk - kLIk - kLIk -

Sembunyikan duit untuk kecemasan

Tips ini berguna untuk orang yang pelupa atau cuai. macam aku

Letakkan sejumlah wang bukan di beg duit anda. Contoh RM10 letak dalam bag laptop. Atau RM10 selit dalam drawer kereta. Boleh juga letak RM50 dalam poket kecil dalam beg sandang. Atau mana-mana tempat yang anda rasa agak tersembunyi dan sentiasa bersama anda.

Ini kegunaannya untuk kecemasan. Kalau tiba-tiba beg duit anda tertinggal, atau hilang dan ketika itu anda terdesak perlu duit, ianya boleh jadi penyelamat.

Contoh, tadi waktu lunch saya mengutip duit syiling yang saya tabung di drawer kereta saya untuk membeli sebungkus bun sosej sebab beg duit saya tiada bersama saya.

sekian.

--------------

Aku lupa semalam aku temankan mak ke pasar pakai kereta kakak. Pelupa! Aku lupa beg duit aku dalam kereta kakak! Super duper pelupa!

Sekarang ni aku risau.  Beg sandang aku ada RM10 ja duit kecemasan seperti selalunya. Dan beg laptop, hari ni aku tidak bawa (lap-lap air mata). Sedangkan minyak kereta aku turun 1 bar tadi, hajat-hajat mahu isi minyak petang nanti. Tiada duit rupanya. (nangis lagi)

Kalau tiba-tiba telefon kamu orang berdering selepas pukul 5.30, harap-harap bukan aku yang minta tolong di jalan raya.

2 comments: